Piła

Przyznać się – komu Piła kojarzy się z żarówkami Philipsa? 😉 Żeby rozszerzyć listę skojarzeń wybraliśmy się tam na weekend majowy.

I jak w piosence zespołu Strachy na Lachy – Piła przywitała nas rogaczem na wieżowcu. 😃

Pilskie Muzeum Wojskowe

W pierwszy dzień trafiliśmy na majówkę w Pilskim Muzeum Wojskowym. Wśród atrakcji znalazły się przejażdżki pojazdami wojskowymi i wojskowa grochówka.

Muzeum prowadzone jest przez pasjonatów należących do Pilskiego Stowarzyszenia Historyczno-Militarnego. Znajduje się ono na terenach dawnego lotniska wojskowego. Wśród eksponatów znajdziemy m.in. samochody ciężarowe, transportery opancerzone, wozy zabezpieczenia technicznego i czołgi.

Najcenniejszym eksponatem jest samolot Su-22M4, nazywany “Tygryskiem”.

Podczas majówki można było zobaczyć także ręcznie robione miniatury pojazdów i budynków – robiły wrażenie!

Muzeum Stanisława Staszica

Chyba najbardziej znanym pilaninem jest Stanisław Staszic. W domu, w którym się urodził i mieszkał jako dziecko, znajduje się obecnie muzeum.

Celem placówki jest dbanie o spuściznę Staszica i popularyzacja jego dokonań. Możemy zobaczyć tu napisane przez niego książki, przyjrzeć się portretom, przede wszystkim zaś posłuchać o jego życiu i tym, co osiągnął. A że działał na bardzo wielu polach – osiągnięć nie brakowało. Dowiedzieliśmy się np., że poza polityką, z czym najbardziej go kojarzyliśmy do tej pory, zajmował się chociażby geologią i opisał budowę Karkonoszy, przyczynił się do powstania Akademii Górniczo-Hutniczej czy przełożył na polski Homera. Polecam serdecznie skorzystać z oprowadzenia po muzeum, bo to zupełnie zmienia odbiór oglądanych eksponatów. Nas oprowadzała osobiście pani dyrektor muzeum i z przyjemnością słuchaliśmy, z jakim zapałem i entuzjazmem opowiada te historie.

W piwnicach budynku dodatkowo znajduje się Galeria MS, prezentująca sztukę. My trafiliśmy na wystawę fotograficzną “Po północy”, na której można było zobaczyć negatywy.

Muzeum Okręgowe w Pile

Kilka kroków dalej w dawnym konsulacie RP ( z czasów, gdy Piła nie była polskim miastem) mieści się muzeum okręgowe. Zgromadzono tam eksponaty pokazujące historię regionu od najdawnieszych czasów po XX wiek. Są tu cztery działy: archeologiczny, etnograficzny, historyczny oraz sztuki. Warto zwrócić uwagę na wystawę stałą pokazującą historię Piły i regionu, zwłaszcza liczne widokówki.

Kościół św. Stanisława Kostki

Podczas wycieczki zajrzeliśmy tylko do jednego pilskiego kościoła – świętego Stanisława Kostki. Jest to najstarszy obiekt sakralny w mieście. Wybudowano go w latach 1896-1897. Pierwotnie była to świątynia protestancka, katolicką została po wojnie, w 1947 roku. Budynek prezentuje styl neogotycki.

Park na Wyspie

Jednym z centralnych punktów miasta jest Park na Wyspie na rzece Gwdzie. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak w majówkę ze spokojnego miejsca spacerów zmienił się w tętniące życiem centrum spotkań towarzyskich. Odbywają się tu koncerty czy festyny. W sezonie wiosenno-letnim kursuje tu tramwaj wodny “Gordalina”, nie dane nam jednak było się nim przepłynąć, gdyż w maju kursy są tylko w weekendy.

Z okazji 500-lecia miasta umiejscowiono w parku koronę.

Jest tu również alejka, w której znani goście zasadzili swoje drzewka. Jednym z nich jest Artur Andrus, który nawet napisał piosenkę “Piłem w Spale, spałem w Pile”. 😉

Park miejski im. Stanisława Staszica

Drugim parkiem pilskim jest zabytkowy park miejski. Jest tu bardziej kameralnie niż na wyspie, można zrelaksować się przy fontannie, podziwiać secesyjną altankę z 1904 roku czy poczytać “Dendrobajki pilskie”, które mają przybliżyć pochodzenie i budowę drzew rosnących w parku.

Na obrzeżach stoi Nowy Dom Strzelecki, wzniesiony w 1896 roku przez Bractwo Strzeleckie, którego siedzibą był do wybuchu II wojny światowej. W latach 80-tych i 90-tych mieściło się tam Muzeum Okręgowe. Potem przez kilka dobrych lat budynek niszczał niezagospodarowany, aż do roku 2004, gdy prywatny inwestor go wyremontował i otworzył w nim pensjonat “Park”. Gdy szukałam strony tego miejsca, wyskoczyły mi oferty sprzedaży z 2020 roku, a pod tym adresem widnieje obecnie Holistyczne Centrum Terapii Psychosomatycznej.

Inne tereny zielone

Poza parkami można spacerować także na bulwarach nad rzeką czy wybrać się nad jedno z kilku jezior, które w sezonie letnim dysponują pełną infrastrukturą (np. jezioro Piaszczyste).

My trafiliśmy nad Zalew Koszycki, nad którym odbywały się akurat zawody wędkarskie. W planie miałam rezerwat przyrody “Kuźnik”, jednak deszcz pokrzyżował nam szyki.

Warto oczywiście także powłóczyć się po mieście, gdzie można natknąć się na ciekawe pomniki czy murale.

Gdzie spać?

My zatrzymaliśmy się w “Glamour Apartments” i bardzo polecamy to miejsce. Wygodne mieszkanie w samym centrum, więc prawie wszystkie atrakcje są dostępne na pieszo.

Gdzie jeść?

Na śniadania polecamy Wam “Miś Bar” (porcje są ogromne!), na obiad zaś restaurację “Molino”.

Informacje praktyczne

Pilskie Muzeum Wojskowe – Lotnisko Piła – trzeba uważać, bo nawigacja wyprowadza w tym wypadku w las – dosłownie 😉 nie wjeżdżajcie w ul. Pogodną i Zamiejską, tylko omińcie je i jedźcie do końca ulicą Wałecką

Muzeum Stanisława Staszica – Browarna 18

Muzeum Okręgowe im. Stanisława Staszica – Browarna 7

Kościół pw. św. Stanisława Kostki – Browarna 13

Park na Wyspie – pomiędzy al. Niepodległości a al. Jana Pawła II

Tramwaj wodny – start w południowej części wyspy