Rataje

Pierwszą część osiedla administracyjnego Rataje zwiedzaliśmy na dwa podejścia. Przy pierwszym niestety pogoda przepędziła nas do domu, w ten weekend już na szczęście dopisała i mogliśmy kontynuować wycieczkę.

Na pierwszy rzut poszła – jak to się fachowo nazywa – jednostka obszarowa Rataje, na którą składają się osiedla: Armii Krajowej, Bohaterów II Wojny Światowej, Jagiellońskie, Oświecenia, Piastowskie, Powstań Narodowych oraz Rzeczypospolitej.

Kościoły

Na Ratajach znajdują się dwa kościoły. Pierwszy z nich to kościół Nawrócenia św. Pawła Apostoła. Jego budowę rozpoczęto w 1988 roku, a pierwszą mszę odprawiono w 1994. Od 2017 roku jest to kościół stacyjny. Świątynia składa się z kilku zróżnicowanych brył w stylu postmodernistycznym. Budynek otoczony jest zadbanym terenem zielonym. Podczas oglądania wnętrza…uruchomiliśmy alarm, szybko więc się ewakuowaliśmy. 😉

Drugą świątynią jest kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Muszę przyznać, że choć nie jestem fanką nowoczesnej architektury sakralnej, ten budynek robi wrażenie. Jest to jeden z największych kościołów w mieście, dwupoziomowy, a wybudowano go w latach 1983-1990 na planie bumerangu. Prawda, że oryginalnie? Podobnie jak poprzednik jest kościołem stacyjnym.

Ślady historii

Do pierwszego z miejsc słowo “ślady” pasuje doskonale. Jest to bowiem plac, na którym widać jedynie obrysy tego, co się tu dawniej znajdowało. A była to makieta Rataj. Miała ona formę betonowych bloków, z zaznaczonymi pomiędzy ulicami i rzeką Wartą. Postawiono ją pod koniec lat 70-tych jako część ośrodka rekreacyjno-sportowego „Nadwarciański Park Kultury i Wypoczynku”. Zlikwidowano ją w latach 90-tych. W 2018 roku, w ramach projektu  „Mozaika z pamięci”, namalowano tu wielkoformatową mapę sentymentalną Osiedla Piastowskiego.

Pozostałe ślady są bardziej metaforyczne. I tak stulecie powstania Polskiego Związku Wędkarskiego upamiętnia postawiony w 1979 roku betonowy pomnik z motywami wędkarskimi.

O bamberskiej historii Rataj przypomina zaś dom Ciesielczyków. Jest on jednym z najbardziej okazałych domów bamberskich w Poznaniu.

Sztuka

Jeśli wędrujecie z nami po Poznaniu nie pierwszy raz, to może pamiętacie rzeźby plenerowe na Chartowie. Na Ratajach znajdziecie kolejne. Odnoszę wrażenie, że te ratajskie są bardziej abstrakcyjne od chartowskich.

Mamy tu “ W tańcu” Krystyny Spisak-Madejczyk, postawioną w 1979 roku – blisko dwumetrowa bryła ukryta wśród drzew.

Jest ustawiony w 1981 roku “Lot”  Jerzego Sobocińskiego, ponad trzymetrowy obiekt przypominający szybującego ptaka.

Mamy “ W przestrzeni” Anny Krzymańskiej – była to jedna z pierwszych ratajskich rzeźb, zakupiona już w 1973 roku. Przedstawia trzymającą lustro postać siedząca na trójkołowym siedzisku.

W 1974 ustawiono “Pokój” Czesława Woźniaka. Jest to matka z dzieckiem, trzymająca gołąbka pokoju. Niestety, ktoś postanowił “ulepszyć” nieco tę rzeźbę.

Pochodząca z 1976 roku “Dziewczynka z misiem” Zofii Ulatowskiej-Gosławskiej sprawia najmniej problemów interpretacyjnych. 😉 Tematyka nie jest przypadkowa, gdyż rzeźba umieszczona jest w pobliżu przedszkola.

Przy kościele Nawrócenia Św. Pawła jest jeszcze jedna rzeźba – „Kompozycja – otwieranie” Zuzanny Pawlickiej. Nie udało nam się jej odszukać, gdyż od strony, z której podjechaliśmy do kościoła, trwały prace budowlane, odpuściliśmy więc poszukiwania.

Poza rzeźbami uwagę zwraca też mural poświęcony znanej aktorce, Krystynie Feldman. Znajduje się on na bloku, w którym przez wiele lat mieszkała. Muszę się przyznać, że trochę dałam ciała, bo dość dawno temu przygotowałam plan tej wycieczki, miałam na liście zaznaczony ten mural z adresem, a gdy podjechaliśmy pod blok, zobaczyłam tylko wypisane tytuły filmów i sztuk teatralnych, w których pani Feldman grała. Zdziwiło mnie trochę, że nie jest to portret. W domu okazało się, że portret owszem, też jest, ale najwidoczniej na drugim końcu bloku. 😉

Rekreacja

Dla tych, co od historii i sztuki wolną po prostu spędzanie czasu na świeżym powietrzu, też coś się na Ratajach znajdzie. Przez ten teren przebiega Wartostrada – najdłuższa trasa rowerowa w mieście. Nad rzeką mamy plażę, na której w letnie dni rozkładają się ogródki, organizowane są wydarzenia kulturalne. Jest tam także przystań sportów wodnych “Posnania”. (zdjęcia z tej wycieczki z brzydką pogodą 😉 )

Drugim punktem jest Park Rataje. Pod względem powierzchni ustępuje w Poznaniu jedynie Cytadeli. Oddano go do użytku pod koniec 2018 roku. Jest podzielony na kilka stref, ma wyznaczone ścieżki piesze i rowerowe. Znajdziecie tu plac zabaw, siłownię, terenowy park rowerowy.

Do najciekawszych stref należy z pewnością skansen Średzkiej Kolei Powiatowej. Odtworzono tu w pierwotnej lokalizacji jedną ze stacji kolei. Można na niej zobaczyć lokomotywę parową TKt48-130 z wagonem restauracyjnym oraz wąskotorową lokomotywę parową typu Baziel. Na umieszczonych w pobliżu tablicach przeczytamy kilka słów o historii tej kolei.

Warto też zajrzeć do ogrodu zmysłów, który oferuje coś miłego dla każdego ze zmysłów.

Po wszystkim postanowiliśmy nadrobić zaległość z pobliskiego Chartowa i uzupełnić kalorie w serwującym kuchnię ormiańską Tonir Grill House. Nie zawiedliśmy się! Moi panowie postawili bardziej klasycznie na kebab, ja natomiast spróbowałam lamadżo – wszystko było pyszne! Z czystym sumieniem polecamy!

Informacje praktyczne

Kościół Nawrócenia św. Pawła Apostoła – Osiedle Piastowskie 79

Kościół Nawiedzenia NMP – Bohaterów II Wojny Światowej 88

Plenerowa makieta Rataj – Osiedle Piastowskie 17

Pomnik stulecie PZW – Os. Jagiellońskie 17

Dom Ciesielczyków – ul. Rataje 142

“W tańcu” – Osiedle Rzeczypospolitej 15

“Lot” – Osiedle Rzeczypospolitej 100 (na terenie X LO)

“ W przestrzeni” – os. Jagiellońskie 73-66

“Pokój” – Piłsudskiego 2

“Dziewczynka z misiem” – róg Kruczej i Orlej

“Kompozycja – otwieranie” – za kościołem Nawrócenia św. Pawła

Więcej na temat rzeźb możecie przeczytać tutaj.

Mural Krystyny Feldman – os. Armii Krajowej 70-76 (zapewne z dwóch stron bloku 😉 )