Mąkolno

Chociaż Mąkolno znajduje się w opisanej już przeze mnie gminie Sompolno, zasługuje na oddzielny wpis. Bo jest wyjątkowe. Wyjątkowe dla mnie.

Z Mąkolna pochodzi moja mama, tu mieszkali moi dziadkowie i kuzynki. Spędzałam w tym miejscu każde wakacje, święta, bywaliśmy w weekendy prawie co tydzień. Mam więc do niego ogromny sentyment.

Nad jeziorem

Mąkolno leży nad jeziorem o tej samej nazwie. Jak byłyśmy z kuzynkami małe, to w każdy dzień mojego pobytu męczyłyśmy ich mamę, żeby nas tam zawoziła. I ciocia, choć padała już nieraz na twarz, zazwyczaj się godziła. Z wiekiem się usamodzielniłyśmy i docierałyśmy tam na rowerach. 🙂 Jeszcze kilkanaście lat temu funkcjonował tam ośrodek wypoczynkowy “Skarpa”, była strzeżona plaża, można było wynająć domki czy sprzęt wodny. Gdy podjechaliśmy tam teraz, nie wierzyłam własnym oczom. Zastałam na miejscu kompletną ruinę. Z ośrodka zostało kilka ścianek z domków, plaża z dojściem do jeziora zarośnięte, pomost zniszczony. Wielka szkoda, bo to było naprawdę przyjemne miejsce i w tych pandemicznych czasach, kiedy ludzie szukają atrakcji blisko domu, mogłoby odżyć. Pozostaje mieć nadzieję, że może ktoś jeszcze kiedyś przywróci mu dawny blask.

W pobliżu jeziora znajduje się cmentarz. Jest ładnie położony na górce, więc we Wszystkich Świętych zawsze robi duże wrażenie po zmroku. Najstarsze groby pochodzą z początków XIX w. Spoczywa tu duża część mojej rodziny.

W centrum

Zbliżając się do centrum miejscowości docieramy do zabytkowego drewnianego kościoła pw. Św. Andrzeja Apostoła. Został on zbudowany ok. 1750 r., następnie odrestaurowany w 1894 r. Jest to obiekt bliski mojemu sercu, byłam tu na dziesiątkach uroczystości – ślubach, pogrzebach, chrzcinach itd. Właśnie tu odbył się także mój ślub. 🙂 Uważam, że jest bardzo klimatyczny i polecam Wam tu zajrzeć, jak będziecie w okolicy.

W sąsiedztwie kościoła stoi budynek szkoły podstawowej, za którą starannie zagospodarowano tereny zielone. Jest tam boisko, plac zabaw, siłownia, miejsce do treningów.

Naprzeciwko szkoły znajduje się remiza strażacka z 1930 r.

Ostatnim miejscem, które chciałabym Wam pokazać, jest dworek z drugiej połowy XIX w. W latach 70-tych XX w. mieściła się w nim szkoła, później poczta, mieszkania i biblioteka. Teraz jest tam przedszkole. Znalazłam jego zdjęcie sprzed 5 lat i aż się wierzyć nie chce, że to ten sam budynek! Jest to doskonały przykład, jak wiele można zdziałać dysponując właściwie środkami unijnymi.

Najważniejszym miejscem w całym Mąkolnie jest dla mnie oczywiście dom dziadków, ale jego zachowam tylko dla siebie. 😉

Informacje praktyczne

Kościół znajduje się u zbiegu ulic Szkolnej i Głównej. Szkoła i remiza są stamtąd na wyciągnięcie ręki.

Trzymając się ulicy Głównej dojedziemy do cmentarza i jeziora.

Do dworku dojdziemy ul. Szkolną, jest po tej samej stronie co szkoła.

Powiązane wpisy

Gmina Sompolno

Inne kościoły św. Andrzeja

Komorniki

3 Replies to “Mąkolno”

1. Taaak, kościółek jest prześliczny. Dworek zadziwia starannością renowacji. Wydaje mi się jednak, że ośrodek wypoczynkowy, który popadł w ruinę, to dawny ośrodek Korundu. Ośrodek „Na Skarpie” istnieje po drugiej stronie jeziora i ma się całkiem nieźle. Chyba, że się mylę.

1. Tak, to jest dawny ośrodek Korundu i nazywał się „Skarpa”.😊

2. Na terenie opuszczonego ośrodka w Mąkolnie, odbywają się czasami strzelanki ASG 😉